Divat

Nem csak Róma, de az ott született stílus is örök – 2. rész

9 perc olvasás

Ha eddig azt gondoltad, hogy az ókori rómaiak a divat tekintetében is másolták a görögöket, akkor azt kell mondjuk, hogy némileg tévedtél. Egyrészt, mert ehhez a korabeli etruszkoknak is lenne néhány szava, másrészt pedig azért volt saját ízlésük, stílusuk, még ha az akkori trendek alapjául a görög viseletek is szolgáltak. Nem beszélve arról, hogy a nők is ugyanolyan állampolgárnak számítottak a Római Birodalomban, mint a férfiak. Akkor pedig nekik is illett stílusosan megjelenni a különböző nyilvános eseményeken, helyszíneken, nem lehetett egy legyintéssel, egy tógával „elintézni” az outfitet.

Az etruszkok akár az ókori római divat előfutárai is lehettek, de persze, a görög ízlésvilág továbbra is erőteljes hatást gyakorolt az Appennini-félsziget lakóira.

A ruhákat egyszerű szabásvonal, formavilág jellemezte a korai köztársaság idején, mely folyamatos fejlődésen ment keresztül a késő császárkor időszakáig. Az említett fejlődés jobbára a pompa, a fényűzés sokasodását jelentette, az alapanyagként felhasznált drága textilek, selymektől kezdve a díszítések mai szemmel akár túlzásnak is ható alkalmazásáig. Egy luxus ruhadarabon soha nem lehetett elég a díszítőelem, a csat és a drágakő, melyre a hozzájuk passzított ékszerek és a gazdagon bodorított és ékített hajköltemény tették fel a koronát.

Luxus kollekció? Naná!

Így tehát azon vette észre magát egy stílusos római hölgy, hogy a korábban letisztult formavilágú öltözékét, mely kezdetben színes szegéllyel körbefuttatott gyapjúruha volt, felváltotta egy színpompás ruhatár, mely olyan könnyű, légies szövetekből varrott darabokból áll, mint a legdrágább keleti selyem, a pamut és a len.

Az említett gyapjúból a férfiak és nők számára egyaránt kedvelt és hordott tunika készült, mely a görög khitónt idézi, de csak első pillantásra. Szabását és viselését tekintve is másképp kell elképzelnünk, hiszen az alapját két összevarrt téglalap alakú szövetdarab adta. Kezdetben a bő fazon volt a divat, később kezdték csak az alkatra, pontosabban személyre szabni, ennek megfelelően varrták össze, hagyták meg a nyílások helyét a karoknak, vagy éppen öltöttek hozzá hosszú ujjakat. Lényeges különbségnek számított a görög mintához képest az is, hogy a ruhadarabot nemcsak összetűzték egy csattal, fibulával, ehelyett – akár egy inget – egymáshoz varrták a megfelelő részeket.

Az idők során egyre tudatosabban szabták ki az egyes ruhadarabokat, megadták a módját a szép nyakkörnek, nyakkivágásnak, melyet szívesen emeltek ki díszítésekkel is. Míg a nők hosszú, földig érő, addig a férfiak rövidebb, lábszárközépig érő tunikát hordtak, övvel, vagy később anélkül. Derékszíj viselésekor még arra is ügyeltek, hogy a ruha redőit esztétikusan elrendezgessék.
Akár egyszerre több tunikát is magukra öltöttek, mely rétegek száma függött az időjárástól is, másrészt a társadalmi rangtól is, ugyanis egy réteget csupán a rabszolgák viseltek nyilvánosan.

Ünnepi alkalmakkor tógát öltött a római polgár, melynek során szintén megkülönböztetett figyelmet szenteltek a ruharedők elrendezésének, és amely ruhadarab gyakran a fejet is takarta. A tóga mint öltözék alapötletét ugyan a görög himation adta, azonban már a szabás tekintetében igyekeztek megkülönböztetni magukat az archaikus kor emberének öltözékétől. A lekerekített szabásvonal mindenképp ezt a célt is szolgálta, nem kevésbé a felhasznált anyag mérete, mely olyan monumentális terjedelmű és súlyú ruhadarabot eredményezett, melyet egy személy segítség nélkül nem is tudott volna magára ölteni. Gondoljunk csak bele, milyen nehéz lehetett az a tóga, melynek szélessége a 2.5 métert, hossza pedig a 7 métert is elérhette!

Mindezek tetejébe Quintilianus, római szónok nem átallotta szabályrendszerbe foglalni, hogy miként is kell viselni a tógát: melyik kar alatt és felett mely irányba kell átvetni, mekkora rész lóghat le és stb. Ha valaki az előírásoknak megfelelően viselte, a mellrészen kialakult rést zsebként is használhatta. Hogy az elnevezésének – a sinusnak – mennyi köze lehet a matematikából ismert fogalomnak, nem tudjuk, de a divattörténet szempontjából talán ez nem is annyira érdekes.

Íme egy látványos bemutató arról, hogy hogyan is kell helyesen felölteni a tógát:

És bár a tógát megjelenése kezdetén mindkét nem egyaránt viselte és idővel nemzeti viseletté, a hatalom jelképévé vált, a nők ruhatárából egyre inkább kikopott, azonban nem teljesen, ugyanis a korabeli kéjnők továbbra is efféle ruhadarabokban pompáztak. A férfiak esetében a szóban forgó hatalmi szimbólumot tovább tetézte, hogy a tóga viselése egyfajta méltóságteljes, lassú mozgást, mi több, vonulást kívánt meg. Amellett, hogy a redők elrendezése változatossá tette a mindennapi megjelenést, a tóga kialakult válfajai – méret, forma, szín tekintetében – a viselője származását, hivatali rangját is hivatottak voltak kifejezni. Az aranyszegély a győzelmet hirdette, a bíborszínű sávok a hivatali beosztások megkülönböztetésére szolgáltak, míg a fehér tóga kifejezetten a választások idején volt az általános polgári viselet, a bíbor pedig ebben az esetben is a nemesi rangra utalt.

A nők általában tunikát viseltek, melynek három rétege közül az első mintegy korabeli alsóruhaként funkcionált és finom anyagból, pamutból, selyemből varrták. A neve – intima – is előirányozza a manapság fehérneműk esetében is használt intim kifejezést. A felette hordott réteg készülhetett vászomból vagy selyemből, a legfelső pedig minden esetben könnyű, áttetsző anyagból, selyemből, melyre a stóla közvetlen előfutáraként is tekinthetünk. A hölgyek szép alakjukat egy vékony selyemövvel, úgynevezett strófiummal is kihangsúlyozták, melyet a mell alatti részen kötöttek meg, így adva a kebleknek egy kis plusz tartást.

Felső ruhadarabként a selyemstóla, vagy hidegebb időben a gyapjúpalla szolgált. A tiszteletre méltó hölgyek gyöngyökkel, rojtokkal, flitterekkel gazdagon díszített, sűrű redőkkel tarkított, uszállyal meghosszabbított stólát viseltek. Ennek szó szerint is könnyebb válfaja volt a palla, mely finom gyapjú anyagánál fogva melegítette is viselőjét a hidegben, a fej, és sokszor a csípő köré is csavarták.

A férfiak is hordtak ugyan tunikát, de az ő ezen ruhadarabjuk lényegesen rövidebb volt – lábszárközépig ért – kivéve az ünnepségeket, mert olyan kor illett a lábfejig érő változatot viselni. A tunika szélesre szabott vállrésze deltás, férfias megjelenést kölcsönzött a vékonyabb testalkatú úriembereknek is, kiváltképp, ha több rétegben is magukra öltötték a szóban forgó ruhadarabot. A rangjelzések a tunikán is megjelentek, színes sávok formájában.

Hideg idő esetén vagy utazáskor jó szolgálatot tett az a sokszor csuklyával is ellátott, paenulának nevezett köpeny, mely általában gyapjúból vagy bőrből készült. Formájánál fogva a mai poncsók szabását idézte.

A fiatal fiúk első tógájukat 16 évesen kapták, melyet tunikára húzva viselhettek, férfivá avatásuk ünnepélyes szertartásán.

A katonák és a hadvezérek egyszerű, rövid tunikájukat díszcsattal ékített övvel csatolták össze, mely öltözéküket tarajos fémsisakkal és lábszárvédős szandállal egészítették ki.

Nadrág kizárva (?)!

És hogy a férfiak mit hordtak alsóruházat gyanánt? Részben ágyékkötőt, melyet egyrészt a tunika alatt hordtak, másrészt a fürdőkben és a tornákon csak ezt viselték a polgárok. A rabszolgáknak viszont sok esetben ez volt az egyetlen ruhadarabjuk.

Ami a nadrágot illeti, Rómában sokáig tilos volt, mert barbár viseletnek tartották. A hideg időjárás beköszöntével kendőket kötöttek a lábukra a férfiak. A gall háborút követően, a köztársaság végén jelent meg a nadrág a katonai ruhatárban, mely kezdetben igen szűkre szabott volt és csak lábszárközépig ért. Csak később vette fel a mai szokványos formáját, lett bővebb és hosszabb.

Lábbeli gyanánt mindkét nem bőrszandált viselt, valamint a mai papucsot idéző lábbeliket és fűzővel ellátott csizmákat. A katonák szövetcsíkokat, később harisnyákat is viseltek alatt, a nők pedig hímzésekkel, gyöngyökkel díszítették lábbelijüket. És ahogy a ruhadarabok, úgy a cipők is messziről jelezték viselőik társadalomban elfoglalt helyét.

Haj, haj, hajviselet…

Görög divat ide vagy oda, a férfiak nem növesztették meg a hajukat, jobban szerették rövidre nyírva, előre fésülve. A hosszabb és bodorított, olajozott hajfürtöket a későbbi császárkor divatja hozta meg. Míg a köztársaság korában előszeretettel viseltek szakállat, úgy később a borotvált arc lett a trend, mígnem Hadrianus császár ismét viselni kezdte a gondosan nyírt arcszőrzetet. Ami a borotválkozás divatját illeti, a korabeli férfiak nem örültek túlságosan neki, ugyanis a művelethez a borbélyok nem használtak sem szappant, sem más kencét. Ennek ellenére voltak úriemberek, akik a karjukat és a lábukat is szőrtelenítették.

A hölgyek általában egyszerű kontyba tűzve hordták a hajukat, és csak a császárkor idején kezdték el változatosabbá tenni a frizurájukat göndörítéssel, hajfonatokkal, hullámokba, csigákba rendezve hordani. Amikor egy időre divatba jött a szőke haj, parókákat is viseltek, melyek germán nők hajából készültek. A kellően szőke vagy éppen a szintén trendi vöröses árnyalat eléréséhez kecskefaggyúból és bükkfahamuból készült szappannal mosták a hajukat, melyet ápolás gyanánt olajokkal is bekentek.

Hiába a gondosan elrendezett hajköltemény, fedetlen fővel nem mutatkozhattak házon kívül a római hölgyek. Ennélfogva ékszerekkel díszített fátylat viseltek, illetve a kevésbé tehetősek a fejüket és a nyakukat vászonkendővel fedték be.

A kozmetika is fontos szerepet töltött be a római nő szépségének megőrzésében. Rendszeresen használtak púdert és festékeket, az arcukat pirospozsgásra, a szemöldöküket és a szempillájukat feketére mázolták. Az előbbihez növényi kivonatokat használtak, az utóbbihoz egyszerű hamut. Az arc és a kar fehérségét ónporral és krétaporral hangsúlyozták ki, az ereiket pedig kék festékkel emelték ki.

Ami az ékszereket illeti, a bőség zavara jellemezte a római kori nő kiegészítőinek tárházát. A nyakláncokon, fülbevalókon, kar- és lábpereceken kívül diadém, rengeteg gyűrű és melltű ékesítette a hölgyek öltözékét, melyek aranyból, ezüstből, elefántcsontból és gyöngyökből készültek.

 




Kapcsolódó bejegyzések
Divat

Színes női cipők tavaszra és nyárra – hogyan viselheted ezeket a legstílusosabban?

3 perc olvasás
A tavaszi és a nyári szezon tökéletes alkalmat biztosít arra, hogy bátrabban játsszunk a színekkel, így gardróbunk szürke és fekete dominanciáját felválthatják…
Divat

Apró változtatás, hatalmas megújulás

4 perc olvasás
A férfi divatról elterjedt közhiedelem, hogy jóval egyszerűbb és letisztultabb mind forma világában, színeiben mind pedig a felhasznált anyagok tekintetében. Nem beszélve…
Divat

Divatosan az irodában – elvárások és egyéniségünk

3 perc olvasás
Kiskosztüm magassarkúval vagy farmer és tornacipő? Az irodai öltözékünk kiválasztásakor nemcsak azt kell mérlegelnünk, mi illeszkedik saját stílusunkhoz, hanem azt is, öltözékünknek…
Légy tagja az elit klubnak!

Értesülj elsők között a legújabb bejegyzéseinkről!