Divat

A nagy divatházak története – Benetton

5 perc olvasás

A jellegzetes zöld logó múltjában keresgélve egészen 1965-ig kell visszarepülnünk az időben, ugyanis a Benetton márka figyelemre méltó sikertörténete ekkoriban kezdődött, a Treviso tartománybeli Castretteben. És hogy népszerűsége azóta is töretlen, az semmiképp sem kétséges.

Ahogyan sok más mese is, ez a sztori is egy csekély vagyonnal rendelkező ifjú álmával indult. Luciano Benetton fogta az összes spórolt pénzét, vett egy kötőgépet és nővérével, Giulianaval elkészítette első, csak rá jellemző, egyedi, színes pulóvereit. A siker pedig nem sokáig váratott magára: 30 évesen, testvérével karöltve együttesen hozta létre a Benetton márkát.

Luciano Benetton, Fotó: wikimedia

Az eredeti ötletek és részletesen kidolgozott stratégiák mentén haladva egyre nagyobb piaci részesedésre tehetett szert a cég a kötöttáru ágazatban.

És hogy mi lehetett a titkuk?

Versenytársaiktól eltérően ruháik alapanyaga a színes fonalak helyett a gyapjú lett, melyet az éppen aktuális divattrendeket követve színeztek, festettek. Másik nagy előnyük a gyorsaságukban rejlett, mely által képesek voltak szinte pillanatok alatt kiszolgálni a kiskereskedelmi hálózatokat.

Az első védjegy 1971-ből származik, melyet Franco Giacometti neve fémjelez. Egy évvel később a gyermekruházati vonal védjegye is megjelent, „012” néven.

Photo-credit-Tilemahos-Efthimiadis-on-Visualhunt

A siker pedig továbbra is hűségesen kísérte a család útját, hiszen a 80-as években már együtt munkálkodott a négy testvér, Luciano, Giuliana, Gilberto és Carlo abban 16. századi kastélyban, mely egy varázslatos olasz kisváros, Ponzano mellett található és amely máig a divatcég kommunikációs illetve kutatási központja, Villa Minelli néven.

Villa Minelli kastély – Fotó: wikimedia

A mai napig Luciano Benetton a divatcég többségi tulajdonosa, elnöke és egyben legfőbb motorja, aki ügyel arra is, hogy a kezdetekkor megalapozott tradíciókat követve haladjon az üzlet menete. Mindebben nagy segítségére van az alelnöki székben tevékenykedő fia, Alessandro. A família többi tagja a saját útját járja: tanácsadóként, orvosként illetve más területen mozgó vállalkozóként élik mindennapjaikat.

A cég pedig nőttön nőtt

A 80-as évek közepén már mintegy 2000 alkalmazottat foglalkoztattak 7 olaszországi gyárukban, sőt, terjeszkedtek Franciaország és Skócia vidékére is. 1990-re 250 üzletet tudhatott magáénak a márka csak a hazájában, de számos továbbival is büszkélkedhetett New Yorkban, Párizsban, Londonban, Tokioban és megannyi világvárosban még ezeken kívül.

Fotó: foter.com

Nem is gondolnánk, de 1988-ban már több, mint 45 millió (!) cikket forgalmaztak, elsősorban a fiatal korosztályt megcélozva. Kollekcióikban ügyeltek az egyes ruhadarabok egymással való színben, stílusban való kombinálhatóságára, sőt, ugyanígy az olyan kiegészítők esetében is, mint az öv, a táska, az óra, de még a fehérnemű tekintetében is. A forgalmuk az említett évben 1079 billió líra volt, mely akkori árfolyamon átszámítva 40.926.470.000 Ft, vagyis megközelíti a 41 milliárd forintot. Csak a budapesti üzletek egymillió dollárnyi összeget hoztak az impériumnak. Ez akkoriban 48.510.000, vagyis cirka 48,5 millió forintot jelentett.

Világhírű és igen ütős reklámok kísérték a márka útját

A Benetton, hírnevét és bevételét nem csupán a minőségi és elérhető áron forgalmazott termékei által szerezte, hanem a figyelemfelkeltő reklámai folytán is, amelyeket gyakran kísértek a megdöbbenés, a felháborodás írott és íratlan hangjai.

Szinte a kezdetektől fogva minden reklámkampány egy előre meghatározott tematikát követve futott. Már első alkalommal igen ütősre sikeredett Oliviero Toscani divatfotós tehetsége által, aki a faji integráció elvét szem előtt tartva, következetesen különböző nemzetiségű, bőrszínű modelleket kapott lencsevégre a látványos színekben pompázó kollekciókban pózolva.

Photo by olgaberrios on Foter

Az 1989-ben indult kampány címe, “Tutti i colori del mondo” – vagyis a világ minden színe – aztán a 90-es évek meghatározó szlogenjévé vált. Ebből született meg aztán a márka, a United Colors of Benetton, melynek logóját Bruno Sutter, az Eldorado Ügynökség művészeti igazgatója tervezte. Mondhatni majdhogynem házon belül készült a márkajel, hiszen a cég katalógusainak terveiért egyébként is a szóban forgó cég volt a felelős.

Később, szintén Toscani fényképezőgépe nyomán a márka más aktuális, égetően fontos, kényes és/vagy ellentmondásos témákat is feldolgozott, mint az AIDS, az Öböl-háború áldozatai, a politikai vezetők viszonya és így tovább.

A fotós a koncepcióját egy szlogenben is megfogalmazta, miszerint “La pub est une charogne qui nous sourit”, vagyis „A reklám egy mosolygó dög”. Szerinte a hagyományos reklám, különösen az úgynevezett “életstílus-reklám” túlontúl unalmas és fantáziátlan, irreális módon egy ideális világot, és nem a valóságot ábrázolja.

A fejlődés folyamatos

A piaci kihívások nem hagyták pihenni a tervezőket, és a 90-es évek végén a Benetton vizuális elemeinek átgondolása is terítékre került, a Pentagram ügynökség megbízásával. Az identitás lényegét jelentő zöld címke természetesen maradt, a betűtípus és a logóban szereplő „öltés” minta egy kis „ráncfelvarráson” esett át.

A Benetton-láz Magyarországot is elérte

1986-ban kelet felé is terjeszkedett a divatcég, így Magyarországra is eljutott. Árucsere-forgalom keretében nyitotta meg első Benetton üzletét a Skála Metro Áruház. Egy évvel később a Tricotex jóvoltából és közvetítésével a Csemege Kereskedelmi Vállalat a szintén fővárosi Párizsi utcában és a Lenin körúton nyitott önálló boltokat. Ezt követték a shop-rendszerű részlegek Szombathelyen, Győrben és Veszprémben az Intertouristnak köszönhetően.

A ma több mint 6000 üzletből álló hálózat története az innovációra épül, mely az egyedülállóan élénk színeken és mindig egy kiemelten fontos társadalmi tematikán alapszik. A világ mintegy 120 országában, köztük Afrikában is több tucat áruházzal van jelen a Benetton.




Kapcsolódó bejegyzések
Divat

Színes női cipők tavaszra és nyárra – hogyan viselheted ezeket a legstílusosabban?

3 perc olvasás
A tavaszi és a nyári szezon tökéletes alkalmat biztosít arra, hogy bátrabban játsszunk a színekkel, így gardróbunk szürke és fekete dominanciáját felválthatják…
Divat

Apró változtatás, hatalmas megújulás

4 perc olvasás
A férfi divatról elterjedt közhiedelem, hogy jóval egyszerűbb és letisztultabb mind forma világában, színeiben mind pedig a felhasznált anyagok tekintetében. Nem beszélve…
Divat

Divatosan az irodában – elvárások és egyéniségünk

3 perc olvasás
Kiskosztüm magassarkúval vagy farmer és tornacipő? Az irodai öltözékünk kiválasztásakor nemcsak azt kell mérlegelnünk, mi illeszkedik saját stílusunkhoz, hanem azt is, öltözékünknek…
Légy tagja az elit klubnak!

Értesülj elsők között a legújabb bejegyzéseinkről!