Színes

Gondoltad volna? A Rubik-kocka immáron 46 esztendős!

3 perc olvasás

Rubik Ernő 1975-ben ezen a napon találta fel háromdimenziós, mechanikus elven működő logikai játékát. Kezdetben Bűvös kockaként emlegették, majd 1980-ban Rubik-kockára nevezték át és csak Magyarországon hozzávetőleg egymillió darabot értékesítettek belőle. Ezzel párhuzamosan a külföldi forgalmazása is elindult, az amerikai Ideal Toy játékcégen keresztül. 

A sikertörténet kezdete

A kocka története szerint Rubik Ernő eleinte a 2x2x2-es kockát tervezett, és szerette volna úgy összeállítani, hogy mindhárom tengelye körül forgatható legyen. Többféle módon próbálkozott: gumigyűrűkkel, mágnesekkel, végül a a megoldást a kocka elemeinek alakjában találta meg. Olyan formájúra csiszolta, hogy lehetővé váljon a forgatás, de ugyanakkor a darabok magát a kockát is egyben tartsák.

A 3x3x3-as kockának több mint 43 trillió – 43 252 003 274 489 856 000 különböző állása lehet. Megoldása azonban csak egy, melyet legfeljebb 20 forgatással el lehet érni. Rubik Ernő kezdeti szándéka “csupán” egy oktatási segédeszköz létrehozása volt: egy használható térbeli logikai játékot akart készíteni. Azt pedig, hogy a találmányból világhírű hungarikum lett, a hivatalok nehézkes működésének köszönheti.

A prototípus 1974-ben készült el, majd az azt követő évben, 1975 elején adta be a feltaláló a magyarországi szabadalmi bejelentést és egyúttal hazai gyártót is keresett. Két évvel később már a magyar polcokon volt a termék, melyre hirtelen a világpiacon is oly nagy lett a kereslet, hogy a bűvös kocka hiánycikké vált, így a gyártását külföldön is el kellett indítani. Rubik Ernő szerződést kötött az amerikai Ideal Toy Co. játékforgalmazó céggel, mely szerint a szóban forgó vállalat lett a kocka egyedüli árusítója az Egyesült Államokban, Angliában, Franciaországban, Németországban, Kanadában, Ausztráliában és Japánban. Ekkor merült fel először a Rubik név védjegykénti használata is.

Manapság

Sokáig Rubik Ernő kockájának nemzetközi jogai és védjegye a brit Seven Towns Ltd. birtokában volt, mely jogosult volt arra, hogy bármely, Rubik szabadalommal, mint szellemi tulajdonnal kapcsolatos felhasználási kérelmet elbíráljon. Védjegy született a formára, a kocka színeire vonatkozóan is 1999-ben, amelyet a német Simba Toys megtámadott.

Aztán tavaly ősszel felröppent a hír, hogy a kanadai Spin Master játékgyár 50 millió dollárért, vagyis átszámítva több mint 15 milliárd forintért megvásárolja a Rubik’s Brand Limitedet, a Rubik-kocka tulajdonjogait birtokló céget. Ez utóbbinak az egyik társtulajdonosa annak a Tom Kremernek a fia, David Lytton Kremer, akivel annak idején Rubik Ernő közösen vitte sikerre a bűvös kockát és akinek több másik játékcégben is van érdekeltsége. Az 1994-ben alapított Spin Master a játékipar egyik legnagyobb szereplője. Sikerét jórészt annak köszönheti, hogy egyre másra vásárolja fel az olyan ikonikus játékokat, mint a Rubik-kocka. Idén januárban aztán le is zárult a szóban forgó ügylet.

Rubik Ernő nevét egyébként nagyon sok olyan termékre is ráírták, amelyek nem az ő nevéhez fűződnek, mint például a “twisty puzzle” játékok. Igaz ugyan, hogy logikát igénylő, forgatható játékok, de ennyi a hasonlóság és nem több.

Ennek is köszönhetően született meg a Rubik névvel fémjelzett brand, mely megköveteli, hogy a játékok megfeleljenek minden szigorú minőségi követelménynek, és ami szintén nagyon fontos: szellemileg és fizikailag is kihívást kell nyújtaniuk. A virtualitás ilyen módon tehát szinte teljesen ki van zárva. Ha tehát bűvös kocka applikációval találkozunk, az csupán annak tudható be, hogy a névhasználat miatt jogdíjat fizet a tulajdonos.

Rubik Ernő azóta számos díjat és nemzetközi elismerést nyert, találmánya pedig még napjainkban is komoly népszerűségnek örvend világszerte.

2014-ben bekerült, az amerikai Játék Hírességek Csarnokába az olyan szintén világhírű játékok közé, mint a Scrabble, a Barbie, vagy a G. I. Joe.

Többek között 1982. június 5. óta kétévente megrendezésre kerül a Rubik-kocka-világbajnokság. Persze ma már ez csak egy a sok más hasonló kezdeményezés, kisebb-nagyobb verseny között.

[custom-related-posts title=”Olvastad már?” none_text=”None found” order_by=”title” order=”ASC”]




Kapcsolódó bejegyzések
Színes

Négy tipp a ruhák színeinek színpompás összehangolására

3 perc olvasás
A megfelelő színkombinációk kiválasztása ruházatunkban döntő jelentőségű, lévén az összhatásnak köszönhetően egyfajta kisugárzás jön létre, amit a külső szemlélők pontosan érzékelnek. Ráadásul…
DivatSzínes

Mitől lesz egy eljegyzési gyűrű különleges?

5 perc olvasás
Nincs két ugyanolyan kapcsolat: minden kötelék egyedi és páratlan e világon. Ha pedig egy ilyen egyedülálló kapocs alakul ki két ember között,…
Színes

Az illatok szerepe a divatban és a stílusban

2 perc olvasás
Minden stílusnak megvan a maga illata? Ez így nyilván nem igaz, de az már annál inkább, hogy minden embernek megvan a maga…
Légy tagja az elit klubnak!

Értesülj elsők között a legújabb bejegyzéseinkről!