A finn oktatási rendszert a világ legjobbjai között tartják számon. Nem véletlenül, hiszen a nemzetközi rangsorban mindig az első tíz hely valamelyikén szerepel. De ez még semmi: iskolarendszerükben forradalmi újítást kívánnak bevezetni.
Terveik szerint teljesen megszüntetik a tantárgyi rendszert. Így nem lesz több matematika, irodalom, történelem és nem lesz földrajz óra sem.
Az oktatásért felelős miniszter, Marjo Kyllonen így nyilatkozott az eljövendő változásokról:
„Az iskolák régimódi, elavult módszerek alapján működnek, amelyek az 1900-as évek elejének elvárásaihoz igazodnak, mostanra viszont az igények megváltoztak és nekünk igazodnunk kell a 21. századhoz.”
Különálló tantárgyak helyett a diákok eseményekről és jelenségekről tanulnak, több tudományt is érintő megközelítésben. Például a második világháborút megvizsgálják a történelem, a földrajz és a matematika szemszögéből is. Vagy mondjuk a „Munka egy kávézóban” kurzuson az angol nyelvi, gazdasági és kommunikációs készségeiket fejleszthetik.
Az új szisztémát a 16 éves korosztálynál fogják elsőként bevezetni.
Az ötlet gerincét az adja, hogy a diákoknak maguknak kell megválasztaniuk, hogy milyen témakörökről, jelenségekről kívánnak tanulni, figyelembe véve az adottságaikat, illetve azt, hogy a későbbiekben milyen pályára szeretnének menni. Ily módon nem kell végigülniük a diákoknak a fizika vagy kémia órákat úgy, hogy közben folyton az jár a fejükben, hogy ugyan hol és mikor fogják a tanult anyagot használni.
A hagyományos tantermi kommunikáció is megújul azáltal, hogy a gyerekek nem szemben ülnek a tanárral kötött padsorokban, várva, hogy a pedagógus felszólítsa őket.
Ehelyett kis csoportokban foglalnak helyet és együtt dolgoznak egy adott kérdéskört vizsgálva, megvitatva egy felvetett problémát.
A finn oktatási rendszer a kollektív munkát, a közös gondolkodást preferálja és erősíti.
Ez a változás természetesen a tanárokat és munkájukat is jelentősen érinti. Az új iskolai reform tehát az oktatók közti együttműködést is átalakítja, hiszen a különböző tantárgyakat tanító pedagógusoknak még jobban össze kell dolgozniuk. Helsinkiben a tanároknak nagyjából a 70%-a már elkezdte az előkészítő munkát ezen a vonalon, már ami az új rendszer bevezetéséhez szükséges. Mindezek eredményeképpen fizetésük is emelkedni fog.
A változások előreláthatólag 2020-ra fognak bekövetkezni.
A tantárgyak tanulásáról egy korábbi cikkünkben is olvashatsz:
Tantárgyakat tanul a gyermek vagy ismereteket szerez?
Kérjük kövess minket! Számodra csak egy kattintás,
de nekünk a világot jelenti! 🙂